perjantai 19. syyskuuta 2014

Ex-yrittäjä, väliinputoaja Kelan järjestelmässä?

Soitin Kelalle ja kysäisin missä vaiheessa työttömyyskorvaushakemukseni on. Sieltä kerrottiin, että tarvitaan vielä lisäselvityksiä mm. viimeisen tilikauden tuloslaskelma ja tase ja mahdollisen myyntivoiton selvitys. Lomakkeet odottavat minua postilaatikossa Suomessa. Olen nyt heinäkuun alusta asti odotellut jonkinlaista päätöstä työttömyysturvastani. Olen myynyt omaisuuttani rahoittaakseni elämiseni tähän saakka, ja mieheni tämän hetkiset tulot ovat mahdollistaneet Espanjaan muuton.

Kerroin virkailijalle, että olen nyt Espanjassa ja tarkoituksena on jopa keksiä jotain rahanlähdettä täältä. No sain tietenkin noottia siitä, etten ole ilmoittanut Kelalle oleskelevani Espanjassa. No en tietenkään ole vielä parin viikon oleskelun jälkeen ilmoitellut minnekään. Kai sen nyt ehtii. Virkailija kysyi minulta, missä olen kirjoilla? Kerroin olevani kirjoilla entisessä kotikaupungissa nimikkeellä ”vailla vakituista osoitetta”, mutta asuvani mökillä jonne postini tulee. En ole vielä siirtänyt osoitettani Espanjaan, koska uusi osoite minulla on ollut vasta 5 päivää. Kerroin, että kun jäin työttämäksi, minulla ei ollut paljon muita vaihtoehtoja kuin muuttaa mökille, koska en ollut aivan varma minne lopullisesti asetun. No sain kuulla, että työttömyyskorvauksen voi mahdollisesti evätä jo sillä perusteella, ettei minulla ole vakituista osoitetta. No tuumasin, että kai nyt siltä ajalta, kun olen asunut vakituisessa osoitteessa minulla on oikeus korvauksiin? Korvauksiahan voi hakea takautuvasti kolmelta kuukaudelta. Vastaus oli, että ei välttämättä.

Eli ratkaisu olisi se, että minun täytyisi nyt jättää vasta perustettu kotini Espanjaan, mennä Suomeen ja suoraan sieltä soskuun ruinaamaan itselleni vuokra- ja takuuvuokrarahat, yms. vain sen takia, että saisin työttömyyskorvauksen niiltä parilta kuukaudelta, kun olen ollut työttömänä ja oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Ymmärsinkö oikein? Se on faktaa, että olen työttömänä ollut heinäkuun alusta saakka, ja TE-keskuksen vitkuttelun takia olen vasta nyt Kelan byrokratian rattaissa. Elokuun puoleen väliin asti minulla oli vakituinen osoite. Eli minun olisi täytynyt pitää kallista vuokra-asuntoa, jonka vuokra oli suurempi, kun kahden kuukauden työttömyyskorvaus ja odotella, että arvon Te-keskus (käsittely aika 2kk) ja Kela (käsittely aika 3 viikkoa) saavat päätöksensä valmiiksi. Niinkö?

No on tässä muitakin esteitä matkalla: Kela vaatii minua lähettämään sinne viimeisen tuloslaskelman ja taseen lopettamastani yrityksestä, johon en halua enkä pysty tässä elämäntilanteessa sitä yli tonnia kirjanpitäjälle maksamaan, varsinkaan kun taetta, että se edesauttaisi korvauksen saamista ei ole. Minulla ei ole henkilökohtaisesti sitä summaa - ja juuri sen takia, koska yritystoiminta ei kannattanut ja kaikki meni pieleen! Kelasta tuumattiin ykskantaan, ettei vaihtoehtoja ole. Mitähän sosku tuumaisi, jos hakisin avustusta kirjanpitäjän kuluihin?

Taidan olla esimerkki väliinputojajasta suomalaisessa yhteiskunnassa. Jos olisin yksineläjä, tässä tilanteessa olisin todellakin pulassa. Minulla ei olisi varaa tehdä Kelalle tarvittavia selvityksiä, ei varaa hankkia uutta kotia, ulosmitattua mökkiä en voisi myydä saadakseni rahaa ja kaikki omaisuus olisi jo myyty. No, yksineläjänä olisin saattanut saada soskusta edes jonkun verran tukea.

Mitä tästä opin? No ainakin sen, että jos liiketoiminta ei onnistu, sitä ei kannata lopettaa, vaan sen on ehdottomasti annettava mennä konkursiin. Sen jälkeen minä en hoitaisi asioita. Mutta jos liiketoiminta on jouduttu lopettamaan kannattamattomana, ja henkilökohtainen kassa on tyhjä – olet työttömänä omillasi.

Faktaa on, ettei minulle tule mistään rahaa, mutta mieheni pystyy pitämään meidät juuri ja juuri "pinnalla". Ja kyllä: Olen nauttinut ajasta, että olen voinut monen vuoden kesälomattoman kesän jälkeen palautua ja hengähtää. Ja ei! En todellakaan ole etsinyt töitä aktiivisesti, mutta olen ollut kyllä valmiudessa koko kesän työhönosoitusta varten. Mutta faktaa on myös se, että olen ollut heinäkuusta asti työtön. En vaan mitenkään ymmärrä sitä, miten eri tavalla ex-yrittäjä on työtön, kun palkansaaja? Yksinkertaisesti: koska olen työtön katson olevani oikeutettu työttömyyskorvaukseen ja järjestelmän mukaan myös kolmen kuukauden ajalta Espanjassa, jos hakeutuisin paikallisen työvoimatoimiston asiakkaaksi.

Koska määränpääni ei todellakaan ole jäädä työttömäksi, tulin siihen lopputulokseen, että koska ex-yrittäjän on kerran näin vaikeaa saada maksamilleen veroilleen vastinetta, niin antaa olla! Parin kuukauden työttömyyskorvaus tulisi minulle liian kalliiksi. On selvittävä omin avuin, niin kuin tähänkin asti. Minusta ei tule työtöntä. En jatka prosessia. Ja tämä kai oli Kelan tarkoituskin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti