maanantai 12. toukokuuta 2014

Googlediagnoosi

Olen väsynyt. Tältäköhän tuntuu, kun uupumus yrittää tunkeutua ihmiseen? Aina väsyttää. Töiden jälkeen on otettava torkut seiskauutisten aikaan. Meillä onkin tullut tutuksi sanonta: "Ja sitten kuuntelen uutiset..." Uutisen kuuntelu onnistuu ensimmäisten repliikkien ajan, kunnes maailman tapahtumat muuttuvat unen näkemiseksi.

En edes muista aikaa, kun olen ollut täysin vireä ja skarppi. Väsymyksen lisäksi päänsärky yrittää lannistaa minua aika ajoin kolmen päivän jomotuksella. Kävelylenkillä hengästyn nopeasti ja tuntuu, kuin jaloissa olisi painot. 

En varaa aikaa lääkärille kovin helposti. Silti urputan heti miehelleni, jos hän ei saa tarvittaessa varattua itselleen lääkäriaikaa. Jotenkin omalla kohdallani aina ajattelen, että lääkäri ei ehdi kaikkia oireitani ajatuksella käymään läpi, eikä löytämään helpotusta tilanteeseeni. Mutta nyt, vihdoinkin, olen saanut varattua itselleni lääkäriajan. Huomenna menen labroihin ja kovasti toivon, että niistä löytyisi jotain osviittaa siihen, mikä minua vaivaa. Muuten joudun sopeutumaan tähän olotilaan ja se pelottaa minua. Vaikka väsymystä ja muita kummallisia oireita on minulla ollut jo vuosikausia, niin hiustenlähtö oli vasta sellainen asia, minkä takia sain varattua ajan. 

Olen tietenkin tehnyt itselleni monta erinäistä googlediagnoosia ja suurin epäilykseni johtaa kilpirauhasongelmiin. Lähes kaikki oireet viittaavat sihen. Lihomisen sijaan olen kylläkin laihtunut, joten se taitaa lopulta pois sulkea tämän sairauden. No, sitten hakukone ohjasi minut erikoiseen tapaukseen; lisämunuaisten uupumiseen! En ole koskaan moisesta kuullutkaan, mutta siinä kaikki luetelloidut oireet viittaavat olotilaani. Lisäksi olen diagnosoinut itselleni keliakian, anemian, ärtyneen suolen, vatsahaavan ja stressin. Hoh, hoijaa...

Menenkö siis lääkäriin googlesta tulostettujen oirelistojen kanssa? Huvittavaa, mutta lääkärille varmaankin tällaisessa tietoähky-yhteiskunnassa jokapäiväistä. Diagnoosia enemmän pelottaa kuitenkin enemmän  se, ettei mitään löydy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti