maanantai 10. marraskuuta 2014

Mikä olen?

Siitä on nyt yli viisi kuukautta, kun lopetin yritystoimintani kannattamattomana. Kassa oli tyhjä. Monet laskut jouduin jättämään suosiolla ulosottoon, että elämiseen olisi minkäänlaisia edellytyksiä. Olin linnottautunut mökille toipumaan ja nuolemaan haavojani. Uskoin pääseväni velkajärjestelyyn, mutta asiaa ei suostuttu vielä viemään eteenpäin. Piti olla enemmän näyttöä kurjuudestani.

Heti kun tein yrityksen lopettamisilmoituksen ja siihen liittyvät muut paperisulkeiset, ilmoittauduin työnhakijaksi työvoimatoimistoon saadakseni Kelalta jossain vaiheessa työttömyyskorvausta. Minua oli jo etukäteen varoitettu, että siitä tulee pitkä tie. Olin silti toiveikas veronmaksaja. Olin tehnyt tarpeelliset CV:t yms. työkkärin sivuille ja käytin reilusti aikaa luodakseni itsestäni hyvän profiilin työnhakujärjestelmään. Ja sitten ei kun odotellaan. Odotellaan. Ja taas odotellaan. Välillä piti lähettää lisää dokumenttia TE-toimistolle, että olen varmasti lopettanut toimintani. Kaikissa järjestelmissä siitä oli jo monenlaista faktaa. Tyrmistyksekseni TE-toimiston ja Kelan päätösten loppusumma oli Kelasta tullut tuomio: "Ette ole oikeutettu työmarkkinatukeen, koska emme ole saaneet viimeistä tilinpäätöstä ja tasetta." Tai siis Kelan papereissa luki, että "..emme ole saaneet pyydettyjä dokumentteja.." Ei saanut Kela pyytämiänsä dokumentteja, koska niiden saaminen kirjanpitäjältä olisi maksanut minulle enemmän, kuin työttömyyskorvaus, jota Kelalta kolmelta kuukaudelta hain. Silti faktaa oli useammassa paperissa, että yritykseni on lopettanut toimintansa!
 
Tässäpä jostain infopankin  sivuilta kopsattua ideaaliproosaa. 

Yrittäjän työttömyysturva

"Myös yrittäjällä on oikeus saada työttömyyskorvausta. Yrittäjä on työtön, kun hän on lopettanut yritystoimintansa tai myynyt oman osuutensa yrityksestä. Yrittäjyys voi päättyä yrityksen myyntiin, purkamiseen, konkurssiin, selvitystilaan tai avioeron takia. Yrittäjä katsotaan työttömäksi myös, jos yritystoiminta on ollut keskeytyneenä vähintään neljä kuukautta." http://www.infopankki.fi/fi/elama-suomessa/tyo-ja-yrittajyys/yrittajan-oikeudet#:

Tässä taas TE-palvelujen sivuilta kopsattua: 

      Yritystoiminnan päättyminen
"Kun lopetat yritystoiminnan tai oman työn, TE-toimisto tutkii edellytyksesi saada työttömyysetuutta. Päätoiminen työllistyminen yritystoiminnassa voi päättyä yrityksen lopettamiseen tai jossain tilanteissa, kun henkilön työskentely yrityksessä päättyy.
Yrittäjän perheenjäsen voi saada työttömyysetuutta tietyissä tilanteissa, kun hänen työskentelynsä yrityksessä päättyy." http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/yrittaja_tyottomyysturva/index.html
 
Kyllä. Te-toimisto tutki yli kahden kuukauden ajan edellytyksiäni saada työttömyysturvaa. Heidän vaatimissa liitteissä ei ollut puutoksia. Kela päätti kuitenkin kaikessa viisaudessaan siivota minut tilastoista todeten, etteivät ehdot täyty! Neljä vuotta täysipäiväisenä yrittäjänä ja ei ehdot täyty? Olen tässä miettinyt silloin tällöin, että yksityisyrittäjä pulaan joutuessaan on huonommassa asemassa Suomen tukijärjestelmässä, kuin Suomessa asuvat ISIS-järjestön "lähetit", jotka palaavat Suomeen tapettuaan ja tehtyään raakuuksia muualla. Onko tarpeeksi kärjistettyä?

Edelleenkään en hyväksy sitä, että minut Kelan tulkinnan mukaan tulkittiin yrittäjäksi vielä senkin jälkeen, kun olin yritykseni lopettanut (en keksi muutakaan syytä työttömyyskorvauksen eväämiseen). Tunsin järjestelmän pitävän minua valehtelijana ja huijarina. En silti tee valitusta, koska en muutaman kuukauden työttömyystuen takia viitsi vaivautua. Kela siis päätti, etten ole työtön. Mutta mikä olen? En työtön, en töissä, en sairaslomalla, en kotiäiti, en kodinhoitotuella, en opiskelija, en vuorotteluvapaalla, en eläkeläinen, en leski, en maahanmuuttaja,

...mutta tulenko olemaan maastamuuttaja?

4 kommenttia:

  1. Eikö sinulla jäänyt kopiota tms. Paperia siitä kun poistit yrityksen rekisteristä? Olisiko te-keskus ymmärtänyt siitä mitään? Yrittäjät ovat Suomessa lainsuojattomia.

    VastaaPoista
  2. Kyllä te-keskus ja Kela saivat molemmat kaupparekisteriin tekemäni lopetusilmoituksen kopiot ja paljon muutakin paperia. Eli asia oli heille selvääkin selvempää. Evääminen johtui siitä, että Kela olisi halunnut vielä minulta lopettamani yrityksen tuloslaskelman ja taseen, jota en pystynyt toimittamaan, koska minulla ei ollut varaa maksaa siitä kirjanpitäjälleni. Ei auttanut selittelyt. En tiedä, olisiko sosku maksanut minulle kirjanpitäjän kulut, jotta olisin saanut paperit Kelalle. En usko. Olin tuossa vaiheessa ollut ilman tuloja jo yli kaksi kuukautta ja muutenkin jo täysin kypsä tilanteeseen...

    VastaaPoista
  3. Aa... Onpa tosiaan erikoinen ratkaisu siltä taholta, koska mitä ne tilinpäätös tiedoilla tekisi? Laskisivat isot päivärahat sinulle? hahaaa! Kela muuten laski mieheni osakeyhtiön tuloksen hänen henkilökohtaiseksi tuloksi, ihmettelin kun eivät muka voineet maksaa minulle sairaspäiviä miehen suurten tulojen vuoksi. Oikaisivat kyllä virheensä, mutta hurjan älämölön kanssa. Siellä on oikeasti aika tampioita töissä, että tarkkana saa olla.

    VastaaPoista
  4. Kyllä ei voi kun ihmetellä Kelan linjauksia! Vai onko niillä edes mitään muuta linjausta kuin se, että mahdollisimman vähän kenellekään mitään. Säästetään siinäkin. En muistanut tuohon blogiin kirjoittaa siitä, kun se "täti" tuumasi minulle myös näin: "Voi olla, että kun nyt (oli syyskuu) sinulla ei ole vakituista osoitetta, voi tulla myös päätös, ettet saa mitään." Yritin selittää, että mutta kun haen takautuvasti korvausta heinäkuusta lähtien (mahdollista hakea takautuvasti 3kk) ja silloin minulla oli vakituinen osoite ja kaikki asiat "normaalisti" paitsi olin työtön. Ja heidän vitkuttelun aikana tilanteet muttuivat, koska minulla ei ollut enää varaa asua ns. vakituisessa osoitteessa. Mutta täti jatkoi: "Mutta näin meillä vain silti toimitaan. Hakemuksesi voidaan hylätä myös tämän takia..." Eli aivan kuin päätös oli jo tehty - piti vain päättää mihin syyhyn vedoten.

    VastaaPoista