sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Kela pudotti minut sosiaaliturvasta

Olen niin pöyristynyt tästä tilanteesta, että on pakko vielä avautua edellisen tekstini jälkeen lisää. Minulla on tunne, että Kela pitää minua valehtelijana ja huijarina. Kelassa on varmaan tehty päätelmiä kahvikeskusteluissa, että "Tuo nainen työskentelee Espanjassa, koska juurihan eväsimme häneltä työttömyyskorvauksen (blogeissani ex-yrittäjä, väliinputoaja Kelan järjestelmässä ja Mikä olen?). Eihän siellä muuten voi tulla toimeen..." Toisaalta, en ole edes ilmoittanut olevani Espanjassa (joka minun olisi pitänyt tehdä, ymmärrän sen nyt) joten olisin voinut yhtä hyvin olla Suomessa. Kelalla täytyy olla tiedot ihmisten liikkumisesta rajojen välillä, jos näin voi tehdä. Tai sitten he tekevät päätöksiä kuulopuheiden perusteella.

Eiköhän ole minun oma asiani millä elelen. Pimeätä työtä en tee. Se on jo vakaumustani vastaan. Se on tullut selväksi, etten mitään apua ja tukea saa miltään taholta, joten en jaksa mitään tukia enää ruinata. Ehkä oli epäilyttävää, kun en tehnyt valitusta työttömyyskorvauksen eväämisestä. Katsottiin ettei kukaan pärjää ilman ettei hae soskusta toimeentulotukea. Minä pärjään. Pärjäsinhän koko kesän ilman tuloja. Myin irtaimistoani sosiaalisen median kautta ja elin sillä, kun oli pakko. Nyt elän mieheni siivellä sen aikaa, että saan täältä töitä. Eikö nykymaailmassa ole uskottavaa, että puoliso sietää sen, että joutuu maksamaan kaikki parin kulut? Heti kun saan töitä oli tarkoitus ilmoittaa Kelalle, että työskentelen Espanjassa ja sosiaaliturvani siirtyy tänne. Olen jo haastatteluissa käynyt joten toivottavasti tähän tilanteeseen tulee pian muutos.

Mitenhän olisi käynyt jos olisin joutunut sairaalaan ja olisin tarjonnut kansainvälistä sairaanhoitokorttia paikalliselle laitokselle? En edelleenkään tietäisi, ettei minulla ole sairasvakuutusta koko maailmassa, jos mieheni ei olisi käynyt Suomessa apteekissa hakemassa minulle korvattavia lääkkeitä. Eli nyt jos minulle sattuu jotain ja jos minulla ei olisi matkavakuutusta, saisinko hoitoa missään? Hmm. vakuutusyhtiö kyllä tietää, että oleilen täällä...ja sinne olen ilmoitellut mahdollisesta tänne jäämisestä. Sieltäkö on ilmoitettu Kelalle? Minähän olen jo aivan vainoharhainen! Tänne lähtiessä vakuutusyhtiöstä mainittiin, että muista käydä Suomessa kolmen kuukauden päästä muuten vakuutuksesi lakkaa ja voit joutua tilanteeseen ettei sinulla ole matkavakuutusta eikä sairausvakuutusta! Juuri tähän tilanteeseen! Naurahdin vakuutusvirkailijalle, että kyllähän ulkomailla voi oleskella vaikka vuoden ilman että putoaa sosiaaliturvasta. Olin totaalisesti väärässä. Kela näpäytti minua, kun en ilmoittanut, että oleilen Espanjassa. Tähän mennessä olen oleillut vajaat kolme kuukautta, joten melko nopeaa toimintaa.

Olisin ollut tilanteen tasalla, jos olisin ymmärtänyt mennä kelan sivuille katselemaan omia tietojani ihan vaan huvikseni, koska mitään päätöksiä ei pitänyt olla sinne tulossa. Todennäköisesti postilaatikkooni Suomessa ilmestyy ensi viikolla jälkikäteen päätös, jossa ilmoitetaan, että sosiaaliturvasi on peruttu 13.11. lähtien. Nyt Suomessa ei ole Kelan postia laatikkoon tullut.

Mikä tässä asiassa on se, mitä en ymmärrä? Ehkä olen tehnyt jotain todella väärin, että olen joutunut kaikin puolin Kelan hampaisiin. Voisiko joku "blondille" kertoa, mikä se pointti on?

Vinkki maailman matkaajalle: Jos et ilmoita Kelalle lähdöstäsi pidemmälle lomalle (alle kolme kuukautta näköjään riittää) voit joutua tilanteeseen, että tietämättäsi sinut on tiputettu Suomen sosiaaliturvan piiristä, joten pidä vakuutuksesi kunnossa. 

Ahaa elämys (lisätty jälkikäteen):

No nythän minä sen hokasin! Ystäväni ulosottomies haluaa savustaa minut takaisin Suomeen. Sehän se pointti tässä on! En pysty nyt kyllä lähtemään, kun ei rahat riitä...

2 kommenttia:

  1. Voi pyhä byrokratia! Kyllä on sekavaa Kelan touhu. Kuitenkin siellä etelässä on paljon suomalaisia, luulisi jutut hoituvan rutiinilla. Mutta ei, jossain on tehty virhe. Toivon että asiat selkenevät.

    Minulla itselläni on "pienoiskoossa" samantapaisia ajatuksia. Muutin kesällä Hailuodon saarelle, noin 1000 asukkaan kuntaan. Periaatteessa kai täällä on samat palvelut kuin mantereellakin, pitäisi olla. En ole joutanut selvittämään, vaikka joskus riipaisee. Entä jos sairastun tai vaikka yöllä saan jonkun "kohtauksen". Autolautta liikennöi klo 5-23. Lapset varsinkin kyselevät, lentääkö pelastushelikopteri tänne ja niin edelleen. No, täällä on asuttu 1400-luvulta asti, kaipa minäkin jotenkin pärjään.
    Hyvää vointia sinulle sinne ihanaan kesäilmaan. Täällä meri jylisee kovassa tuulessa, Lunta ei ole. Terkuin Riitta

    VastaaPoista
  2. Kyllähän tämä mielen vie matalaksi. Viime yönä en saanut nukuttua, kun otti niin päähän. Epäoikeuden mukaisuutta on vaikea sietää. Soittelin tänään Kelalle, mutta eivät saaneet langanpäähän ketään, joka osaisi perustella asiaa. Jospa huomenna joku jo osaisi.

    Sinähän asut mielenkiintoisessa paikassa! Monta asiaa täytyy varmasti siellä huomioida arjen sujumiseksi. ..ainakin tuo liikkuminen. Eipä passaa kotimatkalla viimeiseltä autolautalta myöhästyä :) Ja kiitos samoin, hyvää vointia sinne toisen meren ääreen :)

    VastaaPoista