lauantai 7. marraskuuta 2015

Velkajärjestelyyn pääsyä odotellessa

Olen toteuttanut viime aikoina velkaneuvojan ohjeita ja käyttänyt rahaa sellaiseen, mihin raha ei enää riitä velkajärjestelyssä ollessani. Velkajärjestelyssä käteeni jäävä summa tulee olemaan muutaman satasen pienempi kuin nyt ulosotossa. Olen ostanut itselleni hyvän sängyn, espanjankielen oppikirjoja, käynyt hammaslääkärissä jne. Lisäksi pitäisi ostaa kunnon ulkoiluasu ja lenkkarit ja ehkäpä käydä vielä silmälääkärissä. 

Nyt kun minulla menee rahaa melko vähän elämiseen, olen onnistunut jopa säästämään pientä vararahastoa mm. mahdolliseen tulevaan takuuvuokraan. Minun pitäisi vaihtaa kalliimpaan asuntoon, mutta näin ulosotossa ollessani on ehdottomasti hyötyä asua edullisemmin. 
Asuntoni vuokra on niin halpa, että jos vaihdan vaikka paikkakuntaa töiden perässä, asumisen kustannukset nousevat joka tapauksessa todennäköisesti jonkun satasen. Maksusuunnitelman muuttaminen esimerkiksi asumiskulujen nousemisen takia kesken velkajärjestelyn on mahdollista, mutta ei itsestään selvää. Pelaan varman päälle ja etsin uuden asunnon vasta, kun saan varmuuden velkajärjestelyyn pääsystä.

Palkastani ulosmitataan aina sama kolmasosa hankinpa enemmän tai vähemmän. Velkajärjestelyssä taas palkasta jäävää maksuvaraa laskettaessa huomioidaan kohdallani mm. asumiskulut ja lääkekulut sekä tähän lisätään välttämättömät elinkustannukset jotka riippuvat mm. perheen koosta. Minulle jäisi varmaankin noin 800-900 euroa palkasta käteen kuukausittain velkajärjestelyn ajan. 

Asia, jota olen myös välillä väsyneenä miettinyt on päivätyön etsiminen. Olen ymmärtänyt, että velkajärjestelyssä ollessani minulle ei ole mitään hyötyä hankkia ylimääräistä tuloa mm. yö- eikä sunnuntaivuoroista. En tiedä, miten vuorotyöläisen kuukausittain muuttuva nettopalkka huomioidaan maksuvaraa laskettaessa, mutta todennäköisesti palkaksi jää vain väsymystä ja sosiaalisen elämän kapenemista. Olenko oikeassa?

Onneksi voi välillä paeta muistelemaan viime talvea Espanjassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti